Google ranking

Het allerbelangrijkste voor een website is gevonden worden. Hoe mooi en informatief een website ook is, als er geen bezoekers komen, is het zonde van de investering.

Gevonden worden door de zoekmachines en m.n. Google, is dan ook wat altijd in gedachten moet worden gehouden bij het vullen / wijzigen van content. Bij iedere wijziging die u aanbrengt op uw website, moet altijd de Google ranking in het achterhoofd worden gehouden.

Er is een aantal dingen dat voor zoekmachines belangrijk is:

  1. Goede content, met goed gebruik van kopteksten
  2. Goede keywords
  3. Titel
  4. Een goede, beknopte omschrijving (description)
  5. Plaatjes moeten voorzien zijn van een "title"- en een "alt"-attribuut.
  6. Backlinks naar de pagina, zowel vanuit de eigen website als vanuit externe websites
  7. Correcte html, xhtml, css
  8. Leesbare url

1. Goede content met goed gebruik van kopteksten

Verdeel een pagina onder in logische alinea's. Gebruik een koptekst van type "Kop 1" bovenaan iedere pagina. Boven logisch bij elkaar horende alinea's, plaats een koptekst van type "Kop 2". Bij langere teksten kunt u verder onderverdelen en ook "Kop 3" gebruiken. Zorg ervoor dat "Kop 1" precies één keer voorkomt per pagina.

Deze kopteksten worden door Google herkend en de woorden krijgen extra gewicht als zoektermen. Uiteraard indexeert Google ook de reguliere tekst. Als woorden vaker voorkomen, krijgen deze ook extra gewicht, zeker als zo'n woord ook voorkomt in een koptekst of in hyperlinks.

2. Goede keywords

In het veld "keywords" in de contenteditor kunnen (en moeten!) de belangrijke woorden uit de content worden opgenomen. Deze woorden moeten gescheiden zijn door komma's. De woorden moeten absoluut voorkomen op de pagina.

Gebruik geen woorden die niet voorkomen in de content, want dan kan Google de pagina juist lager waarderen.

Het aantal keywords zal meestal beperkt zijn. Je focust met een pagina op slechts enkele keywords. Dit zijn de keywords die meerdere keren voorkomen en dit zijn dan ook de kernwoorden van de pagina.

Let bij het vullen van de lijst van keywords op dat je juist ook de woorden gebruikt die voorkomen in kopteksten of in hyperlinks (knoppen bijvoorbeeld) die op iedere pagina aanwezig zijn (vanwege het gebruik van templates).

Verder is het van belang dat de woorden waarop de pagina gevonden moet worden, bij voorkeur meerdere keren in de tekst staan, m.n. ook in kopteksten. Zoek maar eens op Google op "keyword density" om een idee te krijgen.

Goede keywords bepalen

Met behulp van de gratis online Google keyword tool, kun je zien of de keywords waar een bepaalde pagina op gevonden moet worden veel last hebben van concurrentie. Het zal bijvoorbeeld heel lastig zijn om met een woord als "computer" hoog in Google te komen, omdat er duizenden andere pagina's zijn die hier ook heel hard hun best voor doen. Als je echter een pagina hebt met alleen rode computers, dan is het een veel betere optie om als keyword "rode computers" te gebruiken.

Zoek dus naar keywords die mensen naar je site moeten lokken, maar waarvan de concurrentie ook niet hoog is. Vaak zijn er wel minder mensen die hierop zoeken (kun je achterhalen via de Google keyword tool), maar deze zullen wel resulteren in meer clicks.

3. Titel

Het keyword moet ook in de titel van de pagina voorkomen. Dit zorgt ervoor dat de html <title> tag het keyword zal bevatten - waar Google ook weer op oordeelt.

4. Goede, beknopte omschrijving

De omschrijving moet de lading dekken van de pagina en moet niet te lang zijn. Houd als richtlijn ongeveer 3 of 4 regels aan.

Let op dat bij het wijzigen en verwijderen(!) van tekst ook de omschrijving en de keywords worden bijgewerkt!

Er mogen geen pagina's zijn met exact dezelfde omschrijving - dit zal resulteren in een lagere ranking!

De inhoud van dit veld is wat getoond wordt in de Google zoekresultaten - tenzij het veld ontbreekt of te kort of juist te lang is. In het laatste geval toont Google het eerste stukje van de content. Dit is dus voor een mogelijke bezoeker de eerste kennismaking met uw site. Het is dus van groot belang hier een pakkende tekst te bedenken, die de (mogelijke) bezoeker verleidt op uw link te klikken.

Google ranking - omschrijving

In BizzTools kunt u zelf (naast titel, keywords, friendly url) ook de omschrijving zelf invullen.

5. Plaatjes

Bij het toevoegen van plaatjes, bestaat de mogelijkheid om het veld "Alt-tekst" te vullen. Dit is een belangrijk veld, want de inhoud wordt gebruikt bij het vullen van twee attributen bij het plaatje. Dit zijn de attributen "alt" en "title".

Alt wordt gebruikt als mensen plaatjes uitschakelen in hun browser - de "alt"-tekst wordt dan getoond (denk aan mensen met een visuele beperking). Het attribuut "title" resulteert in een popup tekst, als de gebruiker de muisaanwijzer boven het plaatje houdt.

De woorden van beide attributen worden ook door Google en andere zoekmachines gewogen. Als deze woorden ook voorkomen in de content, kopteksten, hyperlinks en omschrijving, dan zal de pagina beter gewaardeerd worden en dus hoger in de Google ranking komen.

6. Backlinks

Hoe meer pagina's (zowel op je eigen site als op externe sites) linken naar een pagina, des te beter zal je pagina gewaardeerd worden door Google. Denk bij backlinks ook aan links vanuit Social Media sites, zoals Facebook of Twitter. Via knoppen als [vind ik leuk] kun je mensen verleiden een link naar jouw pagina te laten leggen op hun Facebook-pagina's bijvoorbeeld.

Je kunt ook zelf een Facebook- of Twitter-account aanmaken en daar - door interessante informatie te plaatsen - een grote schare aan vrienden / volgers proberen op te bouwen. Vanuit je Facebook- en Twitterpagina's kun je die vrienden / volgers hopelijk verleiden een bezoek aan je eigen site te brengen.

7. Correcte Html, xHtml, Css

De structuur van een pagina moet voldoen aan de standaards. Als een pagina hiervan afwijkt, kan dit betekenen dat deze pagina er in sommige browsers misschien niet goed uitziet. Daarom waardeert Google pagina's die voldoen aan de standaards beter. Standaard voldoet BizzTools aan html en css standaards. Ook wordt er voldaan aan andere richtlijnen, waaronder de online checks van de webrichtlijnen van de Nederlandse overheid.

Probeer in de editor te vermijden om afwijkende lettertypes te selecteren of de kleur van de tekst aan te passen. Dit resulteert in zgn. "inline style" wat ervoor zorgt dat de pagina in kwestie iets lager wordt gewaardeerd in de Google ranking. Mocht u niet tevreden zijn met het standaard lettertype, laat het ons dan weten. Wij kunnen in dat geval de stylesheet aanpassen, zodat dit lettertype consistent door de site gebruikt wordt.

8. Leesbare url's

Google waardeert leesbare url's beter dan url's die alleen gebaseerd zijn op id's. Het keyword waar deze pagina op gevonden moet worden, moet ook in de url voorkomen.

U kunt zelf bepalen hoe de url eruit ziet. We raden echter aan om wel de structuur van de site te blijven volgen. Mocht u achteraf een url willen wijzigen, dan is dat geen probleem. Zelfs als iemand via Google op de oude link uitkomt, wordt de bezoeker automatisch doorverwezen naar de juiste link. Dit gaat via een zogeheten Http 301 permanent redirect. Dit wil zeggen dat onder water wordt "verteld" aan Google dat de oude link niet langer geldig is en dat de nieuwe link nu de juiste is.

Google ranking - friendly url

In BizzTools CMS heeft u zelf de vrijheid de url te bepalen. Zorg ervoor dat het belangrijkste zoekwoord van de pagina hierin voorkomt.

Kijk naar de concurrentie

Zoek in Google op het keyword waar je op gevonden wilt worden. Bekijk de pagina's die hoog scoren. Probeer hiervan te leren. Let op het gebruik van het keyword, hoe vaak komt het voor in de tekst, hoe vaak staat het in kopteksten, zijn er links met deze tekst, etc.? Dit zijn zaken die je zelf met behulp van BizzTools ook kunt regelen.

Alexa.com

Kijk op alexa.com hoe je concurrentie het doet. Interessant is o.a. hoeveel - en welke - externe sites linken naar jouw concurrentie. Hier zitten ongetwijfeld sites tussen waar je je eigen site ook kunt aanmelden.

Google ranking - resultaten

Voor Meubelzone is veel effort gestoken in een hogere Google ranking. Er kan nog steeds wel wat verbeterd worden, maar Meubelzone heeft dat in eigen hand.

Meten is weten

De Google ranking tips van hierboven moeten uiteraard resulteren in meer bezoekers en vooral in meer conversies (verkoop van producten bijvoorbeeld). Zonder inzicht in de resultaten van alle acties om hoger in de Google ranking te komen, is bovenstaande vooral een "slag in de lucht".

Met behulp van Google Analytics, is het mogelijk om te zien hoeveel bezoekers er op uw site komen, hoeveel pagina's er bezocht worden, hoe lang men op uw site blijft, via welke pagina's uw site weer wordt verlaten, waar uw bezoekers vandaan komen, et cetera. Hiernaast is het met Google Analytics ook mogelijk om te zien op welke woorden uw pagina's het best gevonden worden. Google Analytics is dus een absolute must om te gebruiken en de Google ranking te verbeteren.