Integratie van uw webwinkel met Google Shopping

Inrichten van uw Google Merchant account op de website van Google

Om uw producten aan te kunnen bieden aan Google Shopping, is het noodzakelijk om een Google Merchant account te hebben. U kunt hiervoor hetzelfde account gebruiken als voor Google Analytics of Google Adwords. Binnen het Google Merchant gedeelte, dient u algemene kenmerken in te stellen voor uw shop. Indien gewenst kunnen wij dit voor u doen - dit valt onder de prijs die we rekenen voor het inrichten van de integratie met Google Shopping.

Nadat dit is gebeurd, moet er eerst een testfeed worden ingericht - waarmee eerst de kwaliteit van de content kan worden gecontroleerd - alvorens uw feed echt live gaat. Dit is heel belangrijk, omdat slechte data uiteindelijk zelfs zou kunnen leiden tot een blokkade van Google. Voor meer informatie, zie de website van Google, bij Google Merchant.

Als uw testfeed in orde is, kan er een live feed worden aangemaakt. Via settings op de website van Google kan ingesteld worden hoe vaak en wanneer Google checkt op updates in uw producten-feed. Ook is het mogelijk om tussentijds handmatig wijzigingen te uploaden.

Bepalen welke producten gepubliceerd moeten worden op Google Shopping

Het publiceren van uw productassortiment op Google Shopping is met BizzTools redelijk eenvoudig.

Per product kunt u aangeven in de BizzTools editor of dit product wel/niet op vergelijkingssites (w.o. Google Shopping) gepubliceerd moet worden. Dit kunt u instellen door het veld "Exporteer naar vergelijkingssites" op True of False te zetten.

Producten die niet actief zijn (startdatum in de toekomst of einddatum in het verleden) zullen niet worden gepubliceerd, ook niet als het veld "Exporteer naar vergelijkingssites" op True staat.

De producten worden uiteindelijk gepubliceerd in de feed, gesorteerd op datum van laatste wijziging, waarbij de meest recent gewijzigde artikelen bovenaan zullen staan in de feed.

Wat wordt er gepubliceerd op Google Shopping

Verder kunt (moet) u in de editor een aantal kenmerken opgeven die ervoor zorgen dat uw product goed gevonden wordt in Google Shopping.

De algemene Google Shopping feed kenmerken (title, description en link) worden automatisch gevuld met kenmerken van uw site (naam van uw site, "Google feed van " <naam van uw site>, link naar de homepage van uw site). Dit gebeurt automatisch en hier hoeft u niets voor te doen. 

De tabel hieronder geeft weer welke velden uit de BizzTools editor gekoppeld zijn aan welke velden binnen de feed voor Google Shopping. Het is belangrijk dat u deze velden in de editor zo volledig mogelijk vult.

Veld in de BizzTools editorVeld in de Google feedOmschrijving
Titel van de pagina g:title Titel van het product
Omschrijving van de pagina g:description Omschrijving van het product
- g:link  De link wordt dynamisch samengesteld a.d.h.v. het id van de productpagina, samen met het veld "friendly url". Dit gebeurt automatisch en hier hoeft u niets voor te doen.
Artikelcode g:id Dit is de artikelcode van uw webwinkel zelf (dus niet van de fabrikant).
- g:condition  Wordt op dit moment altijd gevuld met "new".
Prijs inc btw g:price Dit moet bij Google altijd de prijs inclusief btw zijn, inclusief de valuta ("EUR"). De valutasoort staat op dit moment hard op "EUR".
g:image_link Wordt dynamisch samengesteld a.d.h.v. het id van de productpagina. Hier hoeft u niets voor te doen.
- g:availability Wordt voor nu altijd gevuld met "in stock".
Merk g:brand Merk van het product. Geen type-aanduidingen gebruiken en geen categorieën hierin opnemen. Anders kan Google niet goed matchen.
Van g:brand, g:gtin en g:mpn moeten minimaal 2 velden gevuld zijn.
EAN-code g:gtin Dit is meestal de barcode van het product. Normaal gesproken is EAN-code 13 tekens lang.
Als er geen EAN-code bekend is, is het een must om zowel Merk als Artikelcode fabrikant in te vullen.
Van g:brand, g:gtin en g:mpn moeten minimaal 2 velden gevuld zijn.
Artikelcode fabrikant g:mpn Dit is de unieke productcode van de fabrikant.
Van g:brand, g:gtin en g:mpn moeten minimaal 2 velden gevuld zijn.
- shipping/g:country Wordt nu hard gevuld met "NL".
- shipping/g:service Wordt nu hard gevuld met "Standard".
- shipping/g:price Wordt nu hard gevuld met "0.00" - geen verzendkosten dus.

Het testen van uw Google Shopping feed - voordat u live gaat

Ga met uw web browser naar de Google Shopping feed van uw website: www.<uwwebsite>.nl/<google_feed>. De link heeft u via de e-mail ontvangen.

De lijst van producten die gepubliceerd moeten worden worden getoond als RSS feed. Afhankelijk van uw browser wordt dit gepresenteerd als een lijst of als xml.

Sla de pagina op uw lokale machine op als "test_feed_google.xml" (o.i.d.).

In het Google Merchant center is er een test feed ingeregeld (of kan ingeregeld worden). Hier kunt u handmatig het Xml-bestand van hierboven uploaden.

Google zal binnen enkele minuten dit bestand verwerken en een rapport met bevindingen genereren.

Zodra er geen fouten meer gerapporteerd worden, kan de feed live gezet worden.

Dit zullen wij voor u doen.